Aangepaste kwaliteitsprioriteiten voor BAG, BGT en WOZ: wat houdt het in?

Publicatie datum: 19 juni 2024 12:51
Elk jaar stelt het Kadaster nieuwe kwaliteitsprioriteiten vast voor de Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG), Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT), en de Waardering Onroerende Zaken (WOZ). Dit wordt gedaan om de nauwkeurigheid en bruikbaarheid van deze registraties te waarborgen. Voor 2024 zijn er een aantal prioriteiten vastgesteld. In dit artikel nemen we je mee in de kwaliteitsprioriteiten, wat het voor organisaties betekent en hoe Thorbecke helpt bij het op orde krijgen van jullie registratie.

“Voor de BAG ligt landelijk de focus dit jaar op het verwerken van terugmeldingen en het definitief vastleggen van pandgeometrie, vooral voor meldingen van vóór 2023”, aldus Arnold Venema, specialist GEO-informatie bij Thorbecke. Daarnaast is het verbeteren van de registratie van ontbrekende verblijfsobjecten een belangrijke prioriteit, zodat alle verblijfsobjecten nauwkeurig en volledig in de BAG worden opgenomen. Arnold licht toe: "De BAG heeft nog steeds te maken met bepaalde achterstanden , daarom is het een van de prioriteiten om deze in te halen." Daarnaast zijn er ook individuele prioriteiten voor bronhouders, zoals het wegwerken van pandgeometrieverschillen tussen BAG en BGT, en het waarborgen van consistentie tussen gebruiksoppervlakte in BAG en WOZ. “Binnen de WOZ hebben we te maken gehad met de transitie naar waarderen op gebruiksoppervlakte", legt Arnold uit. “In de nasleep hiervan zijn er nog steeds gebruiksoppervlakten in de WOZ die afwijken van de BAG.” 

De aangepaste prioriteiten helpen bij het wegwerken van achterstanden en het verbeteren van de kwaliteit van registraties. Dit leidt tot betrouwbaardere gegevens. “Als gebruiker moet je ervan uit kunnen gaan dat gegevens kloppen, zonder nader onderzoek of vraagtekens”, vertelt Arnold. “Kwaliteit is voor mij altijd een prioriteit als het gaat om het registreren van gegevens.” Dat betekent dat bronhouders, waaronder BAG-, BGT- en WOZ-medewerkers, aan de slag moeten met deze prioriteiten. Een flinke kluif als alle drie de onderdelen los van elkaar geregeld moeten worden. “Gelukkig kan Thorbecke organisaties op meerdere vlakken ondersteunen,” vertelt Arnold.

Thorbecke ondersteunt 

Thorbecke kan organisaties op meerdere manieren ondersteunen. Wij brengen de kwaliteit van uw gegevens in beeld door middel van bestandscontrole en dashboards, aanvullend op de Kwaliteitsdashboards van het Kadaster. “Bij de gemeente Zutphen heb ik de consistentie tussen BAG en BGT uitgewerkt,” vertelt Arnold. “Hier was bijvoorbeeld sprake van panden die wel in de BGT stonden, maar nog niet in de BAG en huisnummers en straatnamen die wel in de BAG waren opgenomen, maar nog niet in de BGT, of andersom. Op basis van de data van de gemeente heb ik een script gemaakt. Nu kunnen zij met één druk op de knop de verschillen er uithalen en op basis daarvan de objecten in de registraties verwerken. Een stuk efficiënter dus.”

Thorbecke ondersteunt ook in de overgang naar een meer geïntegreerd gegevensbeheer, waarbij gegevensbeheerders kennis hebben van meerdere registraties. Veel gemeenten zijn bezig met de overgang van registratiegericht naar objectgericht werken, waarbij één beheerder alle registraties kan bijhouden . Dit maakt het werk efficiënter en zorgt voor betere kwaliteit. Opleidingen van Thorbecke helpen gegevensbeheerders zich voor te bereiden op deze bredere rol.

Thorbecke adviseert

Daarnaast biedt Thorbecke advies over waar te beginnen met kwaliteitsverbetering, met de focus op laaghangend fruit voor de grootste winst met de minste inspanning. “Zo werken we aan geautomatiseerde oplossingen om handmatig werk zoveel mogelijk te verminderen,” voegt Arnold toe. Thorbecke biedt bovendien strategisch en tactisch advies over gegevensbeheer, helpt bij visievorming en het ontwikkelen van plannen voor de komende jaren. Dit omvat het bepalen van ambities, wettelijke eisen en het integreren van technische mogelijkheden. "Kwaliteit kost tijd, maar het is de investering meer dan waard," concludeert Arnold.

Meer informatie

Door deze uitgebreide ondersteuning helpt Thorbecke organisaties, waaronder gemeenten en samenwerkingsverbanden, hun registraties op orde te krijgen, de gegevenskwaliteit te waarborgen en efficiënter te werken. Weten wat we voor uw organisatie kunnen betekenen? Neem contact op met Arnold Venema via Arnold.Venema@thorbecke.nl of 06 25008261.  

 

 

Contact
Telefoon: 088-8883000
E-mail: info@thorbecke.nl
 
 
Volg ons via
 
 

Terug naar

Missie van Thorbecke
Door daadkracht én in samenwerking
publieke organisaties verder brengen

 

 

Thorbecke Nieuwsbrief

 

Contact
088-8883000
info@thorbecke.nl